سنن و رسوم در نگین خلیج فارس 2
نوشته شده توسط : چوبین

تور کیش

سنن و رسوم در نگین خلیج فارس 2

شما عزیزان و همراهان گرامی آژانس مسافرتی چوبین و مخاطبین گرامی تور کیش در قسمت پیشین همین مقاله تا حدودی با سنن بومیان نازنین کیش آشنا شدید. (در صورت نیاز به آن مقاله میتوانید به  سنن و رسوم در نگین خلیج فارس 1 مراجعه فرمایید)

حال تصمیم داریم بخش هایی دیگر از این فرهنگ گرانقدر را برای شما عزیزان مطرح کنیم.

تور کیش

در ادامه ی سنت های کلی در کیش میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

مراسم درگذشت یک شخص

باید خدمتتان عرض کنم که همانطور که مستحضرید بالاخره مرگ هم قسمتی از زندگی است، شاید قسمت کمال. در هر صورت برای شما عزیزان، عمری طولانی و پربرکت آرزومندیم. اما به هنگام فوت یک شخص در جزیره ی کیش برگزاری مراسم به این شکل است که در مرحله ی اول با حضور همه ی آشنا ها، مراسم غسل و تدفین متوفی انجام میگیرد. همه ی آشنا ها میایند و با حضور روحانی مسلمان، مراسم قرائت قرآن و فاتحه را برگزار میکنند. سپس تا سه روز مردان به مسجد میروند و بانوان در منزل شخص فوت شده به قرائت دعا و قرآن و طلب آمرزش برای شخص متوفی میپردازند. بعد از آن نوبت میرسد به صواب میت ((خوراکی که متشکل است از گوشت و برنج)) و پخش آن در میان مردم و طلب آمرزش. بومیان کیش به مراجعه به مقبره شخص فوت شده در اعیاد فطر و قربان و دعا خواندن بر سر مزار آن معتقدند اما چندان اعتقادی به برگزاری  مراسم هفتم، چهلم و سال برای شخص فقید ندارند.

مراسم طلاق

حق طلاق یکی از تلخ ترین حقوقی است که همه ی ما داریم ولی هر چقدر هم که تلخ باشد، حقی ضروری و لازم است و ممکن است به آن احتیاج پیدا کنیم. هنگامی که دو نفر به هر دلیلی تصمیم به جدایی از یکدیگر را داشته باشند و بخواهند از همدیگر طلاق بگیرند، میبایست یک سلسله مراتب و تشریفاتی را طی کنند. در بین بومیان جزیره‌ی زیبای کیش طلاق گرفتن وجهه جالبی ندارد ولی اگر در شرف انجام باشد، لازم است داماد نزدیک به 20 سکه طلا که در هنگام عقد تهعد کرده است را به عروس تادیه نماید.

هرس شاخه های درختان

بومیان خوش قلب و دوست داشتنی جزیره زیبای کیش بر این باورند که علت خشک شدن درختان لور این است که، اشخاصی که وظیفه برش شاخه های درختان را دارند آن ها را با اره هرس میکنند و این امر موجب درد و زجری برای درخت میشود که چند دقیقه طول میکشد و از درد و فشار زیاد موجب خشک شدن درخت میشود و معتقدند خودشان چون با تبر این کار را انجام میدهند و کار را با سرعت تمام میکنند درخت درد کمتری حس میکند و در نتیجه خشک نمیشود. به عقیده ی صاحب نظران علم کشاورزی درخت لور در مقابل حرارت زیاد کم طاقت است و حرارت ناشی از اصطکاک اره موجب نابودی آن میشود.

کیش در مسیر باد ها

جزیره ی کیش در نقطه ای از کره‌ی زمین واقع شده است که بادهای زیادی را به خود میبیند و بنا بر باور های قدیمی مانند خیلی از جا ها بومیان در روایات به باد ها جانبخشی میکنند. مثلا آن ها را باد خوب، بد، زشت، زیبا، مومن، کافر و… عنوان میکنند. آن ها معتقدند بعضی از باد ها سمی و یا نحس و شیطانی هستند و باید خود را از آن ها مصون داشت تا آسیبی وارد نشود. (شایان به ذکر است که اضافه کنیم پشت هر باوری که ذکر میشود یک دلیل علمی خوابیده است فقط گویش ها متفاوند ولی آن چیز که این ها ازش سرچشمه گرفته اند درست میباشد) بومیان کیش باد ها را با عناوین مختلفی میشناسند، برای هر کدام مراسمی خاص با نامی خاص دارند برای مثال مراسم اهل هوا که فلسفه‌ی وجود آن مقابله با اهل هوا که بادهایی هستند که سرتاسر جهان را میپیمایند و آدمی را یارای مقابله با آنان نیست و هر کس دچار آن ها شود دچار حالات شیدایی و جنون یا موارد دیگر میشود و با استناد به کتاب اهل هوا اثر غلام حسین ساعدی تنها راه مقابله با اهل هوا در نظر اهل کیش، مراجعه به ماما یا بابا ی آن باد است که تصور نویسنده حقیر آن است که ماما، بابا اشاره به والدین باد دارد. در این رسوم فعالیت هایی مانند رقص های مختلف، بخور دادن و یا قربانی کردن حیوانات رواج دارد.

تور کیش

اهمیت اعیاد در نظر اهل کیش

در نظر بومیان جزیره کیش اعیاد قربان و غدیر که عیدین نامیده میشوند به اندازه ی عید نوروز ارزشمند است.

تور کیش

امیدواریم این مطلب که توسط خادمان شما در آژانس چوبین گردآوری شده توانسته باشد در نظر شما مخاطبان گرامی تور لحظه آخری کیش مهم جلوه کند.




:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: